Akne / akneärr

Akne, som ofta kallas finnar, uppstår när talgkörtlar i huden blir tilltäppta av så kallade pormaskar. I den tilltäppta körteln finns talg och aknebakterier som bryter ner fett till ämnen som irriterar huden. Då uppstår en irriterad varblåsa.

Nd: YAG-laser är en homogen absorption och djup penetration och är lämpad för att förebygga och minska aktiv akne- inflammation. Laser utrotar de bakterier som orsakar inflammation (Proprionibacterium acnes) och främjar också kollagen- förnyelse för att förbättra tonen och struktur i huden.

De största fördelarna av behandlingen är att metoden dämpar aknens inflammationsfas, samt att risken för akneärr minskar betydligt.

Bieffekter

Tillfällig smärta, rodnad och svullnad rapporterades hos de flesta patienter. Hos patienter med mörkare hudtoner, hyperpigmentering (mörkfärgning av huden) rapporterades. Milier (små vita “knoppar”) i huden kan också förekomma.

Antal behandlingar

Antalet behandlingar beror på svårighetsgraden av akne, genomsnitt 3-6 behandlingar med ca 3-4 veckors intervall.

Prislista

Pris per behandling: lämnas i samband med läkarbesöket

Akneärr

Ärr från akne kan verka som dubbel bestraffning – man först tvungen att ta itu med de finnar, sedan har man märken som en påminnelse. Acneärr kan förekomma som både förtjockningar, knölar och som fördjupningar. Oftast är ärren en blandning av alla.

Behandling av akneärr

Beroende på ärrets form, storlek och djup kan man använda antingen icke ablativ (låg effekt) eller ablativ (hög effekt) laserbehandling. Med både laserbehandling exfolieras hudens översta lager och stimulerar kollagenproduktionen i hudens undre lager.

Icke-ablativ (låg effekt) laser orsakar en viss värmeskada (termisk) in i celler samt stimulerar produktionen of kollagen.

Ablativ laser använder en hög effekt inställning in lasern för att förstöra eller förånga målvävnaden. Ablativ resurfacing kan antingen ske i hela området som ska behandlas (komplett) eller delvis, i en pixelmönster över det behandlade området (fraktionerad).

Fraktionerad behandling verkar inte på de friska vävnaderna utan bara på de skadade områdena och på sätt möjliggör snabbare återhämtning.

Bieffekter

Varierar beroende på ärrets karaktär och vilken laserbehandlings metod som används.

Icke-ablativ och fraktionerad behandling tenderar att läka snabbare än komplett ablativ laser behandlingar.

Svullnader i 3 dagar upp till 3 veckor. Obehag, klåda, små vita “knoppar” i huden så kallad “milier”, i vissa fall uppblossande acne.

Efter behandlingen är det behandlade hudområdet sårigt och detta läker efter 7 till 12 dagar. En ökad rodnad i hudområdet kan förekomma under 1-4 månader efter behandlingen.

Antal behandlingar

Antalet behandlingar beror på hudtypen och ärrets svårighetsgrad med ca 4-6 veckors intervall.

Prislista

Pris per behandling av mild icke ablativ behandling: lämnas i samband med läkarbesöket

Pris per behandling av svår, ablativ behandling:  lämnas i samband med läkarbesöket

Före                                                                      Efter